Alltfler företag ser till att synas där kunderna finns. Finns kunderna på nätet, då ser företagen till att synas där. Kommer kunderna på mässor, då finns alla viktiga företag på mässorna, på marknaderna, i TV-rutan, på kändisars kläder, som bakgrund på olika event och fester. Att synas som företag gäller det att ha en uttänkt och medveten marknadsföring och en långsiktig strategi. De flesta företag med självaktning finns så klart på nätet, med snygg hemsida, och app i mobilen. Ger kunderna samtycke till utskick dyker de upp i våra mailboxar. Har vi Facebook finns de där i flödet mellan alla vännernas statusuppdateringar, som snygga bilder på Instagram, med tweets på Twitter.
Trots den digitala marknadsföringen är det vissa saker som ännu behövs; flyers, broschyrer, skyltar, roll-ups och visitkort och för det krävs det att man har en bra kontakt med ett trykeri som kan trycka dessa trycksaker i exakt den nyans och med de färger som du önskar. En färg kan te sig på ett sätt på en datorskärm, men ser plötsligt platt och tråkig ut när den väl är tryckt. När det kommer till marknadsföring, är färgerna, typsnittet och bilderna mycket viktiga komponenter för att nå ut till kunderna med just det man önskar sig. Det är inte alla företagare som har tillräcklig kunskap om detta för att man ska nå dit man önskar sig.
Det är då man köper in marknadsföringstjänster som kan hantera alla dessa saker. Många företag är duktiga på just det de gör, men kan inte design, färgsättning, bildhantering och annat som är viktigt för marknadsföringen. Det är då man kan ta kontakt med tryckeriet som ska trycka ens trycksaker och få råd om färg- och bildhntering och typsnitt. Som kan göra snygga layouter och som kan ge råd om utseende och om själva trycken. Bara i storstäder som Stockholm, finns det ett 500-tal tryckerier, som trycker på vilka material som helst, och som har avancerad utrustning för att kunna trycka det som företagen önskar för sin marknadsföring.
Då har de Art Directors som kan ge råd om vilka nyanser och färger som ger rätta associationer, som ger rätt intryck och vad som är viktig att tänka på när man trycker logga, visitkort och marknadsföringsbroschyrer. Här gäller det att ha stora kunskaper om vad som går hem hos kunderna och som ger fler affärer.