Att ha ett aktivt Facebookkonto kan vara det absolut mest kostnadseffektiva sättet att nå ut till både befintliga och nya kunder. Insatsen per vecka är inte speciellt stor – men det är viktigt att man följer en tydlig strategi och har långsiktigt mål med sin digitala närvaro.
”Vi har inte tid” – Det är den absolut vanligaste ursäkten till att inte skapa ett företagskonto på Facebook och jobba aktivt med detta. Men samtidigt finns det tid till att göra dyrare marknadsföringskampanjer och trycka upp reklam som distribueras till eventuella kunder. Orsaken till att många företagare inte har Facebook är snarare okunskapen om vilken kraftig marknadsföringskanal det är. För att göra det konkret tar vi ett exempel från ett företag som säljer markiser och andra solskyddsprodukter i Nacka. Hur kan de utöka sin digitala närvaro och få fler kunder via Facebook?
Även om företaget inte har Nacka i sitt företagsnamn finns en fördel att ha det på sitt Facebook konto. Orsaken är att det tydligare visar på var företaget finns samt att interaktion från privatpersoner betydligt oftare sker mot lokala företag. Detta inte minst om det inte är ett stort och etablerat företag med mycket känt varumärke.
Lägg upp en plan för vilket innehåll som ska publiceras och när. Det kan inte enbart vara erbjudanden på billiga markiser– men inte heller enbart artiklar. I detta fall kan företaget tipsa om hur solskydden monteras ner och förvaras under vintern och publicera detta under hösten och början av vintern. Det är konkreta tips som bygger varumärke och trovärdighet. Under våren kommer så tipsen om hur man kan välja markis eller vilket parasoll som fått Bäst i Test.
Att ett företag i Nacka delar inlägg kring evenemang i Nacka känns helt relevant. I detta fall finns kopplingen i det lokala. Men man kan även dela inlägg och artiklar som handlar just om solskydd. Kanske har Aftonbladet någon intressant artikel inom markiser och liknande produkter som kan delas. Lägg gärna in en bevakning på Google Alerts vilket gör att du får ett mail om någon skriver om markiser (eller det ord du väljer att bevaka)
Facebook är inte en envägskommunikation där företag ska pumpa ut sin reklam. Det är en dialog. Därmed bör du vara beredd på att svara på frågor och kommentarer. Detta nästan oavsett vad som skrivs. Det brukar även löna sig att kommentera andra (ej privatpersoner) för att få fler följare. I detta fall skulle företaget till och med kunna kontakta leverantörer, kunder eller företag inom branschen så att de följer varandra. Är det många följare skapar det ännu fler följare.